Ułatwienia dostępu

Transkulturowość, innowacje edukacyjne i pielęgniarstwo przyszłości

Liderka: dr n. zdr. Marta Kordyzon
Afiliacja: Collegium Medicum, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Obszar badawczy

W obliczu globalnych wyzwań zdrowotnych, migracji oraz wzrastającej różnorodności kulturowej społeczeństw, kompetencje transkulturowe pracowników ochrony zdrowia stają się kluczowym elementem jakości opieki. Jednocześnie rozwój pielęgniarstwa akademickiego i edukacji klinicznej wymaga wdrażania nowoczesnych, aktywizujących metod nauczania, które skutecznie przygotowują studentów do pracy w złożonych warunkach społeczno-kulturowych i systemowych.

Obszar badawczy dr Marty Kordyzon obejmuje transkulturowość w opiece zdrowotnej, rozwój narzędzi do pomiaru kompetencji kulturowych, a także innowacyjne metody dydaktyczne w kształceniu pielęgniarek – w tym mentoring, nauczanie rówieśnicze (peer learning) i symulację kliniczną typu OSCE (Objective Structured Clinical Examination).

Profil liderki i osiągnięcia

Dr Marta Kordyzon to badaczka łącząca doświadczenie kliniczne, dydaktyczne i naukowe, specjalizująca się w nowoczesnych modelach edukacji pielęgniarskiej oraz aspektach kulturowych opieki zdrowotnej. Ukończyła prestiżowy program doktorancki PhD in Nursing Science na University of Texas Rio Grande Valley (UTRGV) w USA, zdobywając unikalne kompetencje w zakresie badań międzynarodowych i porównawczych systemów edukacji medycznej.

Do najważniejszych osiągnięć dr Kordyzon należą:

  • opracowanie i wdrożenie innowacyjnej aplikacji mobilnej TOM (Transcultural Online Mentor), wspomagającej rozwój kompetencji kulturowych studentów pielęgniarstwa w środowisku akademickim,
  • prowadzenie badań nad skutecznością metody OSCE w rozwijaniu umiejętności klinicznych i komunikacyjnych wśród studentów kierunków medycznych,
  • rozwój narzędzi oceny efektów kształcenia z wykorzystaniem mentoringu i peer learningu,
  • współpraca dydaktyczna i naukowa z ośrodkami z USA, Meksyku, Polski i krajów Europy Zachodniej.

W swoich badaniach i projektach łączy podejście naukowe z praktycznym wdrażaniem rozwiązań w środowisku akademickim. Jej działania koncentrują się na kształtowaniu postaw wrażliwości kulturowej wśród przyszłych pracowników ochrony zdrowia oraz na projektowaniu skutecznych metod kształcenia opartych na zaangażowaniu, symulacji i dialogu.

Preferowane formy współpracy

Dr Marta Kordyzon i jej zespół są gotowi do współpracy z uczelniami, instytucjami edukacyjnymi i partnerami badawczymi w zakresie:

  • badań nad kompetencjami kulturowymi studentów i pracowników ochrony zdrowia w środowiskach wielokulturowych,
  • adaptacji i walidacji narzędzi dydaktycznych (OSCE, TOM, peer-mentoring) w różnych systemach edukacyjnych,
  • projektów Erasmus+, Horyzont Europa i grantów transnarodowych dotyczących jakości kształcenia w naukach o zdrowiu,
  • tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych i aplikacji wspierających nauczanie kliniczne.

Collegium Medicum UJK – dzięki wiedzy eksperckiej, doświadczeniu międzynarodowemu oraz otwartości zespołu – stanowi silnego partnera do realizacji projektów edukacyjnych i badawczych z obszaru innowacji w pielęgniarstwie i rozwoju profesjonalnych kompetencji. Działania dr Kordyzon łączą refleksyjność akademicką z praktyczną skutecznością – zorientowaną na realną zmianę w systemach kształcenia i opieki zdrowotnej.

Szukaj